Khamis, 8 April 2010

Pokok Rambong (Ficus Elastica)

Ini adalah gambar pokok RAMBONG atau nama saintifiknya Ficus Elastica yang saya ambil dari buku "An Illustrated Guide To The Federated Malay States" tulisan Cuthbert Woodville Harrison pada tahun 1920. Gambar ini menunjukkan betapa besarnya pokok ini sehinggakan sukar untuk kita kesan gambar seseorang yang sedang memanjat melalui akarnya yang terjuntai ke tanah.

Pokok Rambong adalah 'native rubber tree' yang banyak ditemui dinegara ini dan amat terkenal sebagai pokok hiasan diseluruh dunia.

Kenapa saya bercerita tentang pokok Rambong? Sebenarnya nama pokok inilah yang diambil bagi menamakan kampung kelahiran saya di Baling, Kedah iaitu Kampung Rambong. Ada juga yang tersalah anggap nama kampung ini diambil daripada 'ramvong' iaitu sejenis tarian oleh orang-orang Thai. Jika diperhatikan ejaan kedua-dua perkataan ini jelas berbeza. Lagipun dari sumber sejarah yang boleh dipercayai, memang nama asal kampung ini diambil dari nama pokok Rambong . Nantikan post yang berikutnya untuk mengetahui lebih lanjut mengenai pokok ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan